ظاهر قرآن جلد دوم

ظاهر قرآن جلد دوم

دسته: کتابخانه

نام کتاب: ظاهر قرآن (جلد دوم، از سوره ی هود تا سوره ی یس)

نویسنده: آیت الله محمد امین رضوی سلدوزی

 

در این کتاب می‌خوانیم:

چنان که نور در برخورد با اجسام حرارت می‌شود، ظلمت هم در برخورد سرما می‌گردد.

مؤمنان به میل و رغبت خدای را سجده می‌کنند؛ و کافران در برابر اوامر طبیعی الاهی خاضعند؛ نمی‌توانند پیر نشوند، بیمار نشوند، نمیرند.

پیغمبر… به فرمان خدا، نه در مقابل خدا، ولی ماست.

مراد قرآن از بندگان نیرومند خدا، همان سربازان ایرانند که در آخر الزمان حمله به فلسطین می‌کنند و حکومت پوشالی یهود را از بیخ و بن برمی‌اندازند.

خدیجه بیوه نبود آن گاه که به پیغمبر آمد؛ آن هم بیوه­ی دو مرد! و ۴۵ سال نداشت.

اگر ما معجزه‌هایی را که قریش می‌خواستند بر آنان می‌آوردیم، آنان نیز مانند گذشتگان ایمان نمی‌آوردند، و عذاب بدیشان نیز نازل می‌شد.

کسی که ظلمش و اعمال زشتش زیاد باشد، خوش ندارد که قیامت واقع شود؛ فلذا آن را از اصل انکار می‌کند.

سجدهپیش از آمدن اسلام، دو معنا داشته: راست ایستادن برای احترام، و سر فرو آوردن برای احترام.

شاید دو نفر ذو القرنین بوده‌اند: کوروش ذو القرنین اکبر بوده که در قرآن آمده و و اسکندر رومی ذو القرنین دوم بوده.

نخستین سخن عیسی علیه­السلاماقرار به عبودیت بوده؛ برای اشاره به اینکه او خدا و پسر خدا نیست.

وقت غذا در اسلام، اول روز و آخر روز است.

اینکه می‌گویند: انقلاب ماهیت محال است، اصلی ندارد.

علمای ابرارنباید از ناسازگاری‌های ملت‌های خود چنان به تنگ آیند که از آنان رخ برتابند و از میان آنان هجرت کنند و بروند.

کافرانسجده­ی اختیاری نمی‌کنند؛ اگرچه سجده­ی تکوینی می‌کنند.

مشرکانبعد از اتمام حج به شطرنج می‌پرداختند و آواز خوانی می‌کردند.

به تدریج نهج‌البلاغه حکمران می‌شود و مخالفان امیر المؤمنین علیه­السلاممانند معاویه و یزید از نظرها می‌افتد.

خدا دین اسلام را در صورتی می‌پسندد که علی مرتضیوالی آن باشد.

مثنوی مولوی، با اینکه ابو طالب را کافر می‌داند و مرثیه­ی امام حسین را مسخره می‌شمارد، باز در میان شیعیان خریدار دارد.

کسی که صبر کند، و زینت‌های قارون را ببیند و آرزو نکند که در دنیا به آن‌ها برسد، در آخرت آن‌ها را در شکل بهشت دریافت می‌کند.

حضرت پیغمبر بعد از نزول قرآن، هم آن را می‌خوانده و هم آن را می‌نوشته.

اینکه مفسران غالباً نوشته‌اند که فارسیان کتاب و پیغمبر نداشتند و مانند بت‌پرستان قریش، امی بودند، اصل ندارد.

برای دنیایی که به قدر یک ساعت به نظر می‌رسد، از سعادت ابدی محروم شدند.

اتاقی که به برادر مؤمن می‌دهی در آخرت بهشت بی­پایانی می‌گردد.

کلمه «اشهد ان علیا ولی الله» اشتقت من کلمه اولی؛ یعنی ان علیا اولی بهم من انفسهم.

معنای رجوع الی الله این نیست که آدمیان قبلاً در خدا بودند! زیرا که قبلاً اصلاً آفریده نشده بودند.

ان الاطاعه لاحد هی عباده له؛ و اما الاطاعه لرسول الله و الائمه الطاهرین بما هم خلفاء الله، انما هی اطاعه لله تعالی.

ظاهر قرآن جلد 2
ظاهر قرآن جلد 2
Zahere_Ghoran_2.pdf
2.8 MiB
181 Downloads
اطلاعات بیشتر

نظر بگذارید


*